selesema ketika hamil



mengandung memang saat yang paling ditunggu2 bagi seorang wanita..namun begitu masalah morning sickness atau alahan adalah saat yang paling menguji kesabaran..



setiap wanita alahannya tidak sama..pengalaman alia sendiri untuk dua2 orang hero kesayangan ni memang tak de alahan langsung masa mengandung mereka..ALHAMDULILLAH.

tapi tula walaupun tiada alahan tapi tahap kesihatan memang agak lemah la..selalu kena selesema masa mengandung..so bila selalu kne selesema bermakna sistem pertahanan badan kita lemah kan..

dannnnn IBU2 MENGANDUNG perlu tau ibu2 mengandung sangat tidak digalakkan untuk mengambil sebarang ubat kecuali JIKA PERLU atas pengawasan doktor sahaja..

jadi apa yang kita bole buat untuk menjaga kesihatan diri sewaktu mengandung ialah:

1. makan makanan yang seimbang dan sihat. contohnya makan sayur dan buah yang segar..sebab apa??sebab dalam buah ada vit c yang dapat membantu melawan penyakit

2.rehat yang cukup untuk mengurang stress/tekanan..jadi banyakkan rehat dan kurang memikirkan benda2 yang berat..hahahha bestnye kalo tak keje kan..so tak pening kepala pikir kerja yang menimbun.

3.minum air kosong secukupnya..sekurang-kurangnya 2 liter sehari..dan kita tidak digalakkan mengambil minuman yang berkafien seperti kopi dan teh..sebab teh dan kopi membuatkan hb jadi rendah..pengalaman alia sendiri ni..hahhaa masa mengandung ammar hb memang rendah..so ms tu tak kenal shaklee lagi..jadi makan obimin..hb naik tapi tak banyak..ms mula 10.3 je hb..lps tu naik 11..lps tu trun 10.8..masa hari pg cek tu misi tanya ada minum apa2 teh/kopi tak pg td..haah memang ada la..so misi cakap kalo bole elakkan minum yang berkafien kalo hb rendah.

4. bersenam yang ringan2..means jangan la buat keje/senaman yang berat mcm melompat tu..yoga salah satu senaman yang bole kita buat..

5. ambik multivitamin..yela waktu mengandung kadang2 alahan jadi kita makan tak ikut aturan pemakanan yang betul.jadi pengambilan multivitamin dapat membantu mana2 yang lompong ..

ni antara tips bagi ibu2 yang selalu selesema dan sakit ketika mengandung..
kalo ada share or nak tambah apa2 feel free to komen ok!!

pssssst:nak try suppliment shaklee untuk ibu mengandung ada tau

>>vitamin C
>>Vitalea
>>ostematrik
>>b complex
>>omega guard


for info&order:
sms/whatapp:0196066152
cod area:miri/bekenu/niah
postage:seluruh malaysia dan brunei

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...