wanita dan KESUBURAN

assakamualaikum ..

petang ni alia nak kongsikan satu artikel yang alia baca mengenai cara untuk meningkatkan kesuburan wanita..

kadang2 dah macam2 kita usaha tapi mungkin belum ada rezeki..insyaALLAH yang penting jangan kita berputus asa..rezeki yang ALLAH bagi datang dalam pelbagai cara..kadang2 ALLAH bagi kita banyak anak sebab ALLAH nak uji kita..kadang2 ALLAH tak bagi kita anak pun ALLAH nak uji kita..

jadi bersangka baiklah kita dengan ALLAH..

artikel ni alia ambik dekat majalah kesihatan:
http://majalahkesehatan.com/5-cara-alami-menambah-kesuburan-wanita/

Kesuburan adalah tingkat peluang untuk mendapatkan anak. Pasangan yang subur memiliki peluang memiliki anak tinggi. Pasangan dikatakan tidak subur (infertil) bila setelah setahun usia perkawinan, sang isteri masih belum juga hamil meskipun tidak melakukan KB.
Ketidaksuburan disebabkan baik oleh suami atau pun isteri maupun keduanya. Namun, dalam artikel ini saya akan memfokuskan pada cara penambahan kesuburan isteri

cara meningkatkan kesuburan


1. Jaga Berat Badan

Terlalu gemuk/kurus dapat menimbulkan gangguan proses ovulasi. Menurut riset, wanita memerlukan berat badan dengan kandungan lemak 17 hingga 21 persen agar dapat ovulasi secara teratur. Wanita kurus atau kegemukan yang  haidnya tidak teratur dapat menjadi lebih teratur dan subur dengan memperbaiki berat badan.

2. Pilih Makanan Organik

Berbagai studi menunjukkan pengaruh negatif insektisida dan pestisida terhadap hormon progesteron. Progesteron adalah hormon yang berfungsi menumbuhkan dan mematangkan sel telur serta menyiapkan dinding rahim bagi kehamilan. Tanpa progesteron, tidak mungkin terjadi kehamilan.
Riset menunjukkan bahwa buaya wanita yang hidup di rawa yang terpolusi DDT memiliki bentuk telur yang rusak dan bermutasi. Meskipun DDT sudah dilarang di Indonesia, buah-buahan import yang kini membanjiri pasar bukan tidak mungkin mengandungi DDT yang berbahaya tersebut. Sejenis estrogen yang disebut xenoestrogen juga terdapat pada beberapa pestisida dan dapat mengganggu keseimbangan hormon wanita.

3. Perbaiki Pola Makan

Kekurangan sejumlah vitamin dan mineral akan mengurangi kesuburan. Vitamin C, E dan B kompleks (terutama B6) sangat penting bagi pembentukan dan pengaturan kerja hormonal. Perbanyak makan buah-buahan dan sayuran yang kaya vitamin dan mineral serta biji-bijan yang mengandung lemak esensial seperti kedelai, kecambah dan kacang tanah.
Makanlah dengan pola makan seimbang dalam komposisi protein, karbohidrat dan lemaknya. Makanan yang tidak seimbang, misalnya terlalu banyak lemak, akan mengganggu keseimbangan hormonal tubuh.

4. Kurangi Stress

Kurangilah beban pikiran yang menimbulkan stress dengan memperbanyak rekreasi, istirahat dan berolah raga. Stress dapat membuat ketidakseimbangan hormonal dalam tubuh sehingga menyulitkan ovulasi.

5. Minum Suplemen/Jamu

Beberapa jenis suplemen/jamu dipercaya dapat meningkatkan kesuburan. Sebahagian orang Jawa percaya bahwa kunyit dan asam dapat memperbaiki kerja organ reproduksi wanita. Madu dan bee polen juga diyakini berisi berbagai zat yang bermanfaat bagi kesuburan wanita. Orang Cina memiliki ramuan akar Dong Quai (Ginseng Wanita) yang menguatkan rahim dan melancarkan kerja hormon.
Namun, hati-hati bila mengkonsumsi jamu tradisional, karena seringkali pemrosesannya tidak higienis sehingga mengandung aflatoksin (racun dari jamur tepung yang dapat menyebabkan gangguan fungsi hati/kanker hati).

ANTARA SUPPLIMENT SHAKLEE UNTUK KESUBURAN WANITA YANG KAMI CADANGKAN IALAH 
 

Vitamin C- Sebiji sehari

Membantu dalam proses pemulihan sel
Meningkatkan antibodi
Memelihari sperma dari musnah akibat oksidasi

Vitamin B Complex- Sebiji sehari

Mengandungi asik folik
Mencegah kelesuan dan kemurungan.
Membantu kelancaran urat saraf.
Mengelakkan stress.

Vitalea- Sebiji sehari

Menyeimbangkan hormon dan bahan kimia dalam badan.
Melengkapkan nutrient yang kurang.
Membantu penyerapan zat dari makanan.
Tinggi zat besi untuk penghasilan sel darah merah yang sihat 


Gla complex-2 biji sehari
membantu memperbaiki hormon
membantu membetulkan kitaran haid
mengurangkan masalah period pain

shaklee miri


 Bagi anda yang ingin mendapatkan maklumat lanjut, boleh hubungi saya atau sms/whatsapp di talian 019-6066152 atau email ke liya0704@gmail.com
 
 

HUBUNGI SAYA:

SMS/WHATAPP:0196066152(id:892522)

fb page:Saya Mahu Sihat

email:liya0704@gmail.com

 
 

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...