Masalah hb rendah ibu mengandung

rasa nak menangis je rasa...seronok sangat hari ni dapat fed back dari my customer lagi yang ambik set ibu mengandung shaklee..

actually customer ni ada sakit talesemia E trait..alhamdulillah dari 10.3hb dia naik ke 10.7 masa tu check up 26hb/9 baru ni..dan semalam check up lagi alhamdulillah naik lagi 10.9..S.Y.U.K.U.R

alhamdulillah alia sentiasa follow up dia dan tanya camne keadaan dia..syukur bila hb naik..sebab alia dlu pun pernah hb 10.2 je..merah sokmo buku pink tu..

dulu alia pernah sharing kan apa kesan kalo hb rendah..bukan sahaja kesan pada anak malah kesan pada ibu jugak..

ni antara kesannya:

1. Kandungan kurang dari 5 bln (<20 minggu)
Pada masa ini bayi sedang melalui proses organogenesis i.e pembentukan organ2 seperti kepala, tangan, kaki, jantung, otak, dan anggota2 lain. Jika darah kurang pekat (<11g/dl), jika jantung tidak terbentuk dgn sempurna, bayi akan gugur. Jika jantung dpt dibentuk tetapi darah terlampau cair bayi mungkin hidup tetapi cacat(eg. tiada kaki & tangan dgn sempurna). Jika bayi sempurna sifat tetapi darah cair akan melambatkan pembentukan otak bayi, mungkin bayi akan selamat di lahirkan tetapi kurang pandai.

2. Kandungan 5 bulan ke 7 bulan (20-28minggu)
Ketika ini bayi kita telah sempurna pembentukan sifat dan anggota badan tetapi jika Hb terlalu kurang bayi tidak dapat berdenyut dengan baik dan akhirnya bayi boleh mati dalam kandungan.

3. Kandungan 7 bulan ke atas(28-40 minggu)
Sifat bayi telah sempurna dlm usia begini tetapi jantung bayi masih bergantung pada kepekatan darah (Hb). Jika Hb terlalu cair/rendah (<9g/dl), jantung tidak kuat dan ada risiko untuk bayi mati dalam kandungan. jika jantung mampu bertahan tetapi anggota badan lain dapat sedikit, bayi akan lebih kecil saiznya tetapi mungkin selamat dilahirkan.

kredit to:http://beeandyou.blogspot.com/ —


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...